Ravenna i Emilia-Romagna

Ravenna som ligger i regionen Emilia-Romagna i den nordøstlige del af Italien var engang Det Byzantinske Riges vestlige hovedstad, og er værd at besøge nogle timer på en kulturrejse til området.

Mosaikker og kunst

Ravenna er hjemsted for de mest berømte mosaikker i den vestlige kunst. De enestående byzantinske mosaikker fra 4-600-tallet er betagende vidnesbyrd om Ravennas historisk rige fortid som Det Vestromerske Riges sidste hovedstad efter Roms fald i 400-tallet. I dag er det en søvnig by, lidt nonchalant i omgangen med de uforlignelige kunstskatte, der fylder dens museer og kirker. For den kunstelskende besøgende betyder det, at man i stedet for turistmylder og lange køer finder en dejlig adstadig, autentisk livsrytme i en by, hvor turisme nærmest virker som en biting. Byens beskedne røde murstensbygninger står i stærk kontrast til stråleglansen i de forfinede mosaikker, der pryder deres indre. Bittesmå stykker glas, farvet marmor og halvædelsten er blevet minutiøst tildannet, så de passer ind i optegnede mønstre af vældige proportioner. Der er seks steder, hvor man kan se disse billedtæpper af mosaikker, bestilt af de byzantinske herskere, for at Ravenna skulle overgå rivaliserende byer, men de mest besøgte er de to mosaikker fra 500-tallet i Gallia Placidias mausoleum og i den nærliggende Basilica di San Vitale, som mange anser for den byzantinske kunsts absolutte højdepunkt.

Skal du planlægge et besøg i Ravenna på din kulturreje så ligger byen ca. 70 kilometer øst for Bologna og ca. 140 kilometer syd for Venedig. Basilica Di San Vitale: Via San Vitale; Gallia Placidias mausoleum ligger lige bag basilikaen. En højt værdsat musikfestival afholdes hvert år fra sidst i juni til sidst i juli. Du kan læse mere om festivalen i Ravenna på www.ravennafestival.org

Stratford, Shakespeares hjemby

Stratford-Upon-Avon , skuespil, Digteren og spøgelser på Shakespeares fødested. Oplev det hele på en kulturrejse til Stratford-Upon-Avon Warwickshire, England

William Shakespeares tidløse og almengyldige værker har gjort hans hjemby til et pilgrimsmål. Bindingsværkshusene og atmosfæren af fortidig velstand i Stratford, der allerede var en blomstrende markedsby i Digterens levetid, ville uden tvivl også trække besøgende til uden dens bysbarns berømmelse. Selv om besøg i hans hustru, Anne Hathaways, lille hus, i hans fødehjem eller i Trinity Church fra 1200-tallet, hvor han og hans familie ligger begravet, hører til de obligatoriske turistmål, vil billetter til en af Royal Shakespeare Companys forestillinger gøre opholdet til noget ganske særligt. Af byens tre teatre opføres de fleste klassikere af Royal Shakespeare Theatre; der er hver uge eftermiddagsforestillinger for dem, der skal være tilbage i London i god tid før middagen. Swan Theatre i elizabethansk stil er opført som en efterligning af Shakespeares oprindelige Globe Theatre, og The Other Place er en mere intim scene med eksperimentalteater.

Stratford-upon-Avon finder dog godt 150 kilometer nordvest for London. Teaterbilletter kan købes på www.shakespeare-country.co.uk.  Teatersæson er fra marts til november. 23. april er den traditionelle mindedag for Shakespeares fødsel og død.

Ettington Park Hotel

Flyt ind på det prægtige Ettington Park Hotel, et stateligt etablissement i nygotisk stil ved bredden af Stour-floden. Dette luksuøse herregårdshotel fra 1800-tallet ligger på samme sted, hvor et herre sæde første gang er omtalt i Domesday Book i 1086, og har i umindelige tider været forbundet med Shirley-familien (Shakespeares Hal taler i Henry 4. om en “tapper Shirley”). Familiespøgelset er stadig på spil – den legendariske Grå Dame er berygtet i det halve England. Et af hotellets mere berømte spøgerier har fundet sted gentagne gange: Den samme bog. Sir Walter Scotts St. Roman’s Well, falder ned fra hylden og åbner sig altid, så samme vers kan læses: “A merry place, ’tis said, in days of yore; But something ails it now – the place is cursed.” (“Et lystigt sted det var, i forne tider; men plaget er det nu – og helt forhekset.”) Selv kræsne gæster må overgive sig til forkælelserne på dette fristed i Warwickshire midt i et 15 ha stort område med en velplejet have og en park med græssende hjorte. Ettington Park Hotel ligger I Alderminster, kun omkring 10 minutters kørsel syd for Stratford-upon-Avon.

Find et hotel til din kulturrejse til England, læs mere om udvalgte hoteller her på bloggen.

Van Gogh Museum

Van Gogh Museum i Amsterdam er et tempel for et bysbarn fra 1800-tallet og rejser du på kulturrejse til byen må du ikke snyde dig selv for at besøge museet. Du finder Van Gogh Museum på adressen Paulus Potter-straat 7 i Amsterdam.

En større nyindretning af van Gogh-museets hovedbygning og et fascinerende nyt anneks, tegnet af den japanske arkitekt Kisho Kurokawa og indviet i juni 1999, har bekræftet Hollands – og verdens – usvækkede beundring af denne kunstner. Vincent van Gogh (1853-1890) var 1800-tallets betydeligste hollandske maler, og hvilket enestående hjemsted hans 200 malerier, 500 tegninger og 700 breve nu har fået! Besøgende og arkitekter betegner det nye anneks, klædt i grå sten og titaniumstål, som både markant og indbydende. I det lysfyldte indre af dette anneks, der er en sammensmeltning af japansk og europæisk temperament, kan man nu for første gang se alle samlingens van Gogh-malerier udstillet, fra hans tidligste arbejde, udført i 1881 i Holland, til de malerier, han malte blot dage før sit selvmord i Frankrig i en alder af 37 år. “Jeg ønsker at skabe billeder, der vil stå som åbenbaringer for folk om hundrede år, ” skrev den produktive kunstner til sin søster Wil umiddelbart før sin død.

Man kan måske godt følge de amsterdammere, der finder arkitekturen disharmonisk, men efter man har set dette visionære genis livfulde farver og fantastiske landskaber, er det kun kunsten, der står tilbage i erindringen. Måske husker man ikke navnene, men billederne genkender man: Kartoffelspiserne, Bro i regnvejr og Sædemanden. Van Goghs forpinte liv er føleligt og dets bratte afslutning til at forudse i nogle af hans mere turbulente malerier. Der er tillige udstillet værker af snesevis af kunstnere, der inspirerede ham, eller som han på sin side inspirerede .

Du kan læse meget mere om kunst og kultur i Amsterdam og på andre rejsemål i Holland her på bloggen om kulturrejser. Vil du vide mere om Van Gogh museet så klik her www.vangoghmuseum.nl

Het Mauritshuis kunst og kultur i Haag

Het Mauritshuis ligger i Haag i Holland og er en lille perle af en samling fra guldalderen. Haag ligger ca. 50 km sydvest for Amsterdam så er du på kulturrejse i Amsterdam kan du sagtens nå at se Het Mauritshuis på en dagsudflugt

Vermeers berømte maleri “Udsigt over Delft” bevægede den franske forfatter Marcel Proust så meget, at han kaldte det for verdens smukkeste maleri. Sammen med andre perler, som f.eks. Rembrandts minutiøse “Dr. Nicolaes Tulps anatomi-klektion” (det første maleri, der bragte ham anerkendelse), udgør det kernen i en lille, men fremragende samling af de store nederlandske mestre fra 1600-tallet. Mauritshuis har længe været anerkendt som et af verdens fineste små museer og har til huse i det smukke, palladiansk inspirerede palæ, der engang tilhørte Maurits van Nassau-Siegen, nederlandsk generalguvernør i Brasilien i 1600-årene. Inde i museet er det næsten som at befinde sig i en privat samling, og udenfor ligger der en lille, trækranset sø med svaner. Turgrupper er sjældne her, og de fleste kunstelskere opsøger den øverste etage, hvor andre værker af Vermeer (bl.a. hans berømte Pigen med perleøreringen), Rembrandt og Jan Steen kan ses.

Som sæde for Hollands regering, residensby for dronning Beatrix og hjemsted for Den Internationale Domstol er Haag en magtfuld og ærværdig by. Lidt af dens storslåede fortid kan tydeligt fornemmes under en te komplet i den prægtige salon på byens historiske Hotel des Indes, bygget i 1856 som bolig for kong Vilhelm 3.s privatrådgiver. Det var tidligere et overdådigt og fornemt byhus, og det var her, Mata Hari praktiserede sin diskrete spionage for tyskerne, mens hotellet blev brugt som De Allieredes hovedkvarter under 1. Verdenskrig.

Azulejos – Portugals håndmalede kakler

Kakler hedder på portugisisk Azulejos, og rejser man i landet, kan man næsten ikke undgå at lægge mærke til, hvor mange steder portugsierne bruger dem. Men ser dem endda brugt som belægning på veje! – Azulejos er en del af Portugals kultur.

Ordet Azulejos stammer fra arabisk azzelij eller al zulaiju, der betyder lille poleret sten og var udtrykket for lille byzantinsk mosaik-sten. Portugisiske Azulejos findes verden over, og vidner om hvor den portugisiske kultur og historie har sæt sit præg.

Det er i Portugal, at håndmalede kakler har udtrykt den største udvikling i form af originalitet og funktionalisme gennem historien. Brugen af kakler i Portugal har distanceret sig fra at have en udsmykningsfunktion og har i stedet haft en mere kompleks rolle – som fx ved at åbne lukkede arkitektoniske rum ved at skabe en spændende dynamik med skrå linjer og figurative kompositioner ved brug af perspektiv.

Inspiration fra Spanien

Efter en rejse til Sevilla og Granada i slutningen af det 15. århundrede, var kong Manuel den I. så betaget af de vidunderlige spansk-mauriske kakler, at han besluttede sig for at tage eksemplarer og kunstnere med til Portugal. Kaklerne blev flittigt brugt i Palácio da Vila i Sintras udsmykning, der dengang var den kongelige sommerresidens.

Her kan man beundre nogle af Portugals ældste eksemplarer i bl.a. slotskapellets mosaikgulv samt i slottets forskellige værelser.  Produktionen voksede hurtigt med efterfølgende udvikling af forskellige teknikker.

Kaklernes udbredelse og funktion

Med Portugals opdagelsesrejser breder kaklerne sig til kolonier i Atlanterhavet, Afrika, Brasilien og Asien. Anvendelsen udvider sig da fra kongelige slotte, klostre og kirker (16. – 18. årh.) til private- og statslige ejendomme, facader, banegårde, skoler, køkkener, mv. Udover kaklernes dekorative funktion, var de også meget funktionelle, da de også er meget hygiejniske, holdbare og næsten ikke kræver nogen vedligeholdelse.

Portugisisk kakkel-kunst blev en billig måde til at berige arkitekturen med visuelle og funktionelle funktioner og karakteristik. Kaklerne giver udtryk for økonomiske op- og nedture i Portugals lange historie, og afspejler udviklingen af en meget speciel kreativ malerkunst, og betragtes som en af de mest originale portugisiske kulturfortolkninger.

Historien kommer til udtryk i kaklerne

Portugal er et levende museum, hvad angår kakler. Som en åben bog kan man beundre smukke håndmalede og glaserede kakler fra forskellige perioder, der beklæder indvendige og udvendige vægge på næsten alle monumenter og trappegange, men også moderne bygninger, metrostationer, restauranter, forretninger, mv. Kakler og portugisisk kultur er uadskillelige.

I Lissabon kan man fordybe sig i kaklernes udvikling i Portugal ved at besøge Lissabons Kakkelmuseum, beliggende på Convento da Madre de Deus. Her lærer man om produktionstekniker helt tilbage til det 15. århundrede samt lærer en del af Portugals historie ved at studere de smukke paneler, der udførligt beskriver episoder af Portugals og byernes historie, religiøse handlinger, eventyrer, mv., som var der tale om datidens illustrerede dagblade.

Kulturseværdigheder i Abruzzo

Den kunstnerisk mest betydningsfulde by i Abruzzo-regionen er L’Aquila, der ligger på en af bjerget Gran Sassos skråninger. Byen er karakteriseret ved en uvurderlig kunstnerisk kulturarv. Fra det storslåede Basilica di San Bernardino til slottet fra det 16. århundrede, fra Basilica di Santa Maria di Collemaggio til Fontana delle 99 Cannelle (fontænen med de 99 springvand) udsmykket med en stenmaske til hver enkelt hane. Altsammen noget, der gør byen og regionen oplagt som et mål for en kulturrejse.

L’Aquila er berømt for ”la Perdonanza” (årligt religiøst kæmpeskuespil) og tilbyder endeløse muligheder for at lære om Italiens historie, kunst og tro. Desværre ramte jordskælvet i april 2009 byen og dens omgivelser meget hårdt, og forårsagede betydelig skade på dens dyrebare kunstskatte.

Besøgsværdige byer i Abruzzo

På den adriatiske side, som er kendetegnet ved lange sandstrande, ligger Pescara, byen der bevarer mindet om digteren Gabriele D’Annunzio, et vigtigt turistområde. Blandt de mange og typiske turistområder ligger Tortoreto, Giulianova, Silvi Marina og Roseto ved havet, og mod syd Ortona, Vasto og San Salvo.

Chieti, der ligger på en bakke nær kysten, har en pragtfuld katedral fra det 11. århundrede. Det nationale arkæologiske museum er også meget interessant og rigt på forhistoriske fund og levn fra græsk og romersk kultur.

En anden vigtig by i Abruzzo-regionen er Teramo, med sin middelalder-katedral og resterne af det romerske teater og amfiteater.

Italiensk landliv

Der er utallige gamle små byer, der er opholdssted for et italiensk landliv, som stadig holder sine traditioner i live gennem lokal folklore og håndværk.

Én af de mest maleriske byer er Scanno, som med sine snævre stræder, barokke porthvælvinger og gamle bygninger byder på autentisk italiensk charme. Denne typiske lille by i den italienske Sangro Valley ligger nær en fortryllende sø.

Sulmona, digteren Ovidios hjemby, er rig på historie og traditioner, og rummer kostbare kunstneriske levn såvel som Pave Celestino V’s berømte eremitageslot.

Italiens kunsthistorie

Oldtidens romere er især berømte for deres billedhuggerkunst, og alverdens museer rummer eksempler på romerske statuer og buster. Der er ikke tale om den store, originale kunst, for i denne henseende som i så mange andre var grækerne nået til et sådant punkt af perfektion, at romerne ikke fandt nogen videre vej frem, men først og fremmest kopierede de græske forbilleder. Dog har de romerske buster det fortrin frem for de græske, at de i højere grad afspejler det personlige ansigtsudtryk trods de tilsyneladende blinde øjne.

Dertil kommer romernes smag for relieffet, som man ikke mindst ser på de to antikke søjler (Trajansøjlen, og Marcus-Aurelius-søjlen på Piazza Colonna og på Ara Pacis). Men relieffer på udendørs bygninger er hårdt udsat for vejrliget, og derfor er de fleste i ringe stand. Finest er beretningerne om Jerusalems ødelæggelse på indersiden af Titusbuen.

Middelalderens billedhuggerkunst var mest brugsbetonet, og det var kirkekunsten, der var den dominerende, hvor man bl.a. finder udsmykninger på klostergårdenes søjler og især deres kapitæler.

Men med renæssancen vendte interessen for den figurative billedkunst tilbage, og hér er det største navn Michelángelo, der nåede det ypperste med sin Pietà i Peterskirken og Moses-statuen i San Pietro i Vincoli.

Barokkens Italien

Barokken (17. – 18. årh.) gav rige muligheder for skulpturel udfoldelse, fordi arkitekturen ligefrem kalder på billedhuggerkunst til udfyldelse af de talrige nicher m.v. Hér er de største navne vel Bernini og Borromini, den første sprælsk, den anden mere tilbageholdende, men begge specialister i originale springvand; således er Bernini mester for Bjernes springvand og Triton-springvandet.

Nyklassicismen vendte tilbage til person-afbildningerne med Canova, hvis værker bl.a. kan ses i Peterskirken; han er gennemgående mere monumental end den lidt yngre Thorvaldsen, som virkede i Rom næsten hele sig liv, og hvis fineste og mest originale værker ligger inden for klejnkunsten, herunder ikke mindst hans relieffer.

Men i de sidste 150 år er det, som om italiensk billedhuggerkunst er blevet fortid. Det eneste italienskklingende navn på verdensplan er Giacometti, men han var schweizer og virkede mest i Paris. Derudover kan man finde italiensk skulpturkunst fra nyere tid, men den er overvejende klodset og uden større kunstnerisk interesse.

Mosaikkunsten i Italien

Mosaikkunsten er en genre helt for sig, som de antikke romere var mestre i. Den består af en sammenstilling af små farvede sten til dannelse af mønstre eller – især i den senere oldtid – figurer. Disse mosaikker blev især brugt som gulvbelægninger i paladser, badeanstalter med videre, hvor man i vid udstrækning kan finde dem den dag i dag, således ikke mindst i Caracallas Thermer. Mange af disse mosaikker er dog blevet fjernet fra findestedet og anbragt på museer både i og uden for Rom.

Kristendommen ”flyttede” mosaikken fra gulvet til væggen, og igennem hele middelalderen smykker man triumfvægge og apsisbuer med mosaikker, ofte byzantinsk inspirerede, hvilket især finder udtryk gennem personernes usædvanlig store øjne, men også gennem deres temmelig stive attituder. I visse tilfælde blev også ydermurene mosaiksmykkede, som det bl.a. ses på facaden af Santa María in Trastévere. Karakteristisk for middelalderens mosaikker er det, at der i vid udstrækning bruges gyldne sten, hvilket fortsætter i renæssancen, som det bl.a. ses af indskrifterne under Peterskirkens kuppel.

Men efter renæssancen ophørte man med mosaikbeklædningerne. Et isoleret forsøg på at genoplive mosaikkunsten finder man i et par ”malerier” i Peterskirken, der er mosaikker udført med så små sten, at man skal se nøje efter for at se, at der er tale om mosaik.

En særlig form for mosaik finder man i de såkaldte ”cosmatiske gulvbelægninger”, hvor større marmorplader er sammenstillet i forskelligfarvede mønstre. Denne mosaiktype er opkaldt efter to brødre, der signerede Cosma; de virkede i Rom i 12. årh. og har dannet en hel ”mosaikskole”. Man finder deres og deres efterfølgeres værker i adskillige romerske kirker.

Italiens malerkunst

Malerkunsten var kendt allerede i oldtiden, men malerier i den snævre moderne betydning (staffelimaleriet) er ikke overleveret.

Til gengæld har man bevaret temmelig mange vægmalerier, først og fremmest fra Pompei, men også i enkelte tilfælde fra Rom, således i Livias hus på Palatinerhøjen, hvor man kan se et af dem gennem den låste dør. Der er tale om fresker eller kalkmalerier, dvs. malerier udført i vandfarve på en fugtig kalkmur, hvilket forklarer, at motiverne er malet i relativt stærke farver på lys baggrund. De ældste af de antikke fresker havde geometriske motiver, idet de skulle efterligne marmorbeklædning, men senere går man over til figurative fresker (første pompeianske stil), der efterhånden antager en mere og mere stiliseret karakter (anden pompeianske stil). Adskillige af disse fresker er af arkæologerne blevet løsrevet fra muren og anbragt på museer, i Rom ikke mindst på Nationalmuseet.

Den kristne kirke overtog fresko-maleriet, men de middelalderlige eksempler er ikke nær så talrige i de romerske som i de danske kirker. De fleste af disse kalkmalerier er anonyme, men i slutningen af middelalderen dyrkes genren af de betydelige navngivne kunstnere som Giotto og Fra Angélico. Det er dog med renæssancen, vi får de fornemste eksempler på fresko-maleri på højeste kunstneriske niveau med Rafaels udsmykning af loggian og stanzerne i Vatikanet.

Det selvstændige maleri opstod i middelalderen i kirkelig sammenhæng, hvor man hovedsageligt malede på træ, bl.a. på ydersiden af fløjaltrene og på visse krucifixer. Men malerier til at hænge på væggen synes først at være opstået med Cimabue og Giotto i slutningen af 13. årh.; deres værker er især knyttet til Toscana.

Renæssancen – den italienske storhedstid

Den italienske malerkunsts storhedstid ligger i renæssancen med navne som Botticelli (Venus’ fødsel, Ufficierne i Firenze), Leonardo da Vinci (Mona Lisa, Louvre i Paris) og Rafael (Den sixtinske Madonna, Dresden), alle fra tiden omkring 1500. Den efterfølgende generation, kaldet manieristerne, viderefører renæssancens principper uden at lægge samme mål af genialitet for dagen. Det gælder således Rafael-eleven Giulio Romano og norditalieneren Il Parmigiano, men ellers er manierismen mest knyttet til Firenze; uden for Italien regnes Fontainebleau-skolen i Frankrig for at være manieristisk, og den græsk-spanske maler El Greco anses også for at stå denne skole nær. I Rom såvel som i Venezia udvikler renæssancen sig derimod snarere i retning mod barokken.

Det 17. og første halvdel af det 18. årh. domineres helt af barokken, og i Rom er det især de to meget forskelligt sindede mestre Carracci, der søgte tilbage mod renæssancen, og den naturalistisk prægede Caravaggio, der dominerer baroktiden. I denne periode synes de klassicistiske tendenser fra andre kunstarter ikke at finde grobund inden for malerkunsten, ligesom man ikke kan tale om større italienske rokokomalere.

Italiensk malerkunst fra de sidste 200 år er af ret ringe betydning i international sammenhæng, og den, der besøger Museet for moderne Kunst vil møde et utal af navne, der i almindelighed er ukendte, måske med urette. Bedst kendte er surrealisten De Chirico og den særprægede Modigliani, der dog udførte hele sit værk i Paris.

Ny Carlsberg Glyptotek, Nordeuropas største kunstsamling

Da danskerne for ret nylig skålede på den imponerende restaurering og udvidelse af deres vigtigste museum, kan vi kun håbe, at de gjorde det i øl, da Ny Carlsberg Glyptoteket, der for et århundrede siden blev skænket til den danske stat af brygger Carl Jacobsen (der også gav København sin statue af Den Lille Havfrue i 1913), rummer i dag Nordeuropas største og mest betydende samling af antikke skulpturer, mosaikker og kunstgenstande. Det ejer tillige en uovertruffen samling på 35 værker af Paul Gauguin (der en tid var gift med en dansker), der er udstillet sammen med andre franske og danske mesterværker fra 1800-tallet af kunstnere som Manet, Monet og Cézanne. Museet huser også den største samling af Rodin-skulpturer uden for Paris og én af blot tre komplette sæt af Degas-bronzer. Den lyse og luftige fløj fra 1996, tegnet af den højt ansete danske arkitekt Henning Larsen, blev indviet under Københavns succesfulde periode som Europas kulturhovedstad. Den er moderne og smuk og harmonerer fint med museets to originale bygninger fra slutningen af 1800-tallet og begyndelsen af 1900-tallet med deres store ovenbelyste sale, dekorative udsmykning, malede paneler og rigt flisebelagte gulve. Bygningerne er i byens højt kulturelle og perfekte stil forbundet ved en dejlig, glasdækket vinterhave og en indbydende café til besøgende med trætte fødder. Ny Carlsberg Glyptotek ligger lige over for Tivoli på H. C. Andersens Boulevard. Læs mere om kunst i Danmark og i andre lande i Europa her på bloggen om kulturrejser. Vil du vide mere om Ny Carlsberg Glyptotek så klik her.

Louisiana, museet for moderne kunst

Følg en af Sjællands mest maleriske ruter nord for København til dette fremragende museum, der ligger betagende smukt ved den “danske riviera”. Siden sin åbning i 1958 har Louisiana-museet forenet kunst, natur og arkitektur på smukkeste vis. Dets højt ansete udstillinger af såvel de moderne klassikere fra perioden efter 2. Verdenskrig som den (undertiden kontroversielle) helt moderne avantgardekunst kan beundres i rummelige sale med naturligt lysindfald, der er selve indbegrebet af dansk modernisme. Lige så imponerende er museets permanente samling, bl.a. en større samling af Alberto Giacomettis spinkle og ranglede skulpturer og værker af Picasso, Francis Bacon og Georg Baselitz. Øresunds glitrende vande mellem Danmark og Sverige tiltrækker sig de besøgendes opmærksomhed fra hvert et vindue, og skulpturhaven rummer værker af kunstnere som Alexander Calder, Henry Moore og Jean Arp. Baggrunden for museets navn er den enkle, at bygningens oprindelige ejer var gift tre gange, og alle hustruer hed Louise. Du kan læse meget mere om kunst i Danmark og i andre lande i Europa her på bloggen om kulturrejser. Vil du vide mere om Louisiana så klik her.

Toulouse-Lautrec Museet i Albi

Musée Toulouse-Lautrec er et af Europas bedste museer helliget en enkelt kunstner og rummer den største samling af denne kunstners værker. Den forkrøblede og plagede Henri de Toulouse-Lautrec, født i 1864 i Albi la Rouge (hvis navn kommer af de lokalt producerede lyserøde teglsten og terrakotta-arbejder), kom fra en adelig familie, der blev rædselsslagne, da Henri drog til Paris og kastede sig ud i det letlevende natteliv. Fans af Toulouse-Lautrec kan tilbringe timer sammen med de mere end 1000 af hans tegninger af prostituerede, cabaretdansere og cafégæster, der er udstillet her i det lidt dystre Palais de la Berbie, en tidligere bisperesidens, opført i 1265 som en fæstning. Bredt repræsenteret er tillige de berømte plakater, der markerede begyndelsen på en helt ny kunstform med skånselsløse karikaturer af den periodes indbildskhed. Palæet blev helliget denne belle époue-maler i 1922 efter hans død i 1901. Århundreder med indgifte og en form for dværgvækst menes at være grunden til Lautrecs fysiske handicap, men hvilke farver og skikkelser frembragte denne mand ikke!

Toulouse-Lautrec Museet ligger på adressen Palais de la Berbie, lige ved Place Sainte-Cécile i, Albi. Fra Toulouse til Albi er der ca. 70 kilometer. Læs meget mere om kunst i Frankrig her på bloggen om kulturerrjser eller på www.mairie-albi.fr.