Peterskirken, eller Basilica San Pietro, er verdens største kirke og ikke til at komme uden om som en del af en kulturrejse til den italienske hovedstad. Den er opkaldt efter apostlen Peter, der blev kristenhedens første pave, fordi Kristus havde udpeget ham til sin stedfortræder på Jorden; derfor afbildes han normalt med en nøgle i hånden som symbol på, at han har overtaget nøglen til Himlen.
Peter blev korsfæstet i Rom under Nero (med hovedet nedad efter eget ønske, da han ikke ville kunne sammenlignes med frelseren), og traditionen vil vide, at han blev begravet der, hvor Peterskirken nu ligger.
Peterskirkens grundlæggelse
Allerede i begyndelsen af 4. årh. byggede man en basilika på dette sted, og det var dér, der fandt kejserkroninger sted, bl.a. af Karl den Store i år 800. I 15. årh. gjorde man sig klart, at den gamle kirke ikke blot var for lille, men også for brøstfældig, og omkring år 1500 besluttede pave Julius d. 2. at lade opføre en ny hovedkirke for den kristne religion. Arbejdet varede med afbrydelser hele det 16. årh., og først i 1626 blev den færdigbyggede kirke indviet. Adskillige store navne har medvirket til dens opførelse. Den første arkitekt var Bramante, og efter hans død blev arbejdet overtaget af Rafael, men efter hans død gik arbejdet delvis i stå. Michelángelo genoptog det i 1546, og efter hans død var Maderno hovedarkitekten, som først og fremmest er ansvarlig for skibet.
Peterskirkens skib
Kirken, som vi ser den i dag, har form som et latinsk kors, dvs. at skibet er længere end koret, hvilket især skyldes Michelángelos tegninger. Men Maderno gjorde skibet så langt, at det kom til at skygge for udsigten fra Peterspladsen over Michelángelos pragtfulde kuppel, som nu helst skal ses på temmelig lang afstand. Til gengæld blev Peterskirken derved verdens længste kirke (187 meter) og dens grundareal er på godt 15.000 m2 (1½ ha!) eller 2½ gange Notre-Dames. Tværskibet gør med sine 137½ meter kirken bredere end Notre-Dame er lang.
Kirken betegnes som en basilika til minde om, at den oprindelige 4.årh.-kirke havde basilikaens grundplan. Derved kom ordet til at betegne det, som ellers kaldes en ”hovedkirke” i Rom, dvs. at det er en af de fire kirker, som enhver katolik, der drager på pilgrimsrejse til Rom, skal have besøgt.
Peterskirkens søjleforhal
Søjleforhallen danner en slags forkirke, der er åben ud mod forpladsen og Peterspladsen; den forlænger kirken med yderligere 20 meter og tjener samtidig som støtte for den rektangulære facade med loggiaen. Over facaden står der kæmpestatuer af Jesus, Johannes Døberen og elleve af de tolv apostle (det er Peter, der mangler); disse statuer er 5,65 meter høje.
Under søjleforhallen med det prægtige forgyldte loft holder Vatikanets ordensmagt diskret styr på de mange turister og forhindrer dem, der er for let påklædte, i at komme ind i selve kirken, hvor shorts, lårkorte kjoler og helt bare arme er bandlyst, men tidligere tiders krav til kvinder om tildækket hoved og forbud mod slacks er nu ophævet. Fra søjleforhallen fører fem indgange til kirkens indre.
Den hellige port
Hovedindgangen i midten har bronzeporte fra 15. årh., inspireret af ”Paradisporten” på baptisteriet i Firenze, medens yderste venstre indgang har en moderne bronzeport, hvor man skal bemærke et relief af den knælende Johananes d. 23. i midten forneden. Yderste højre port er den tillukkede ”hellige port”, der kun er åben i de hellige år, dvs. normalt hvert 25. år. Modsat hovedindgangen ser man – om end lidt vanskeligt på grund af lyset – en mosaik af Giotto, der oprindelig var placeret i den gamle basilika; den forestiller en båd, La Navicella. Til højre ser man gennem en glasdør Berninis statue af kejser Constantin, og til den modsatte side er der opstillet en rytterstatue af Karl den Store.
Desværre forhindrer baldakinen, at man kan få det samlede blik helt til apsis, men man får et glimrende indtryk af det forgyldte loft. Få skridt fra indgangsportalen markerer en rund porfyrflise det sted, hvor Karl den Store blev kronet; i den oprindelige basilika befandt den sig foran højalteret.
Hovedskibets elementer
I gulvet angiver forgyldte indskrifter længden på verdens øvrige store kirker, regnet fra apsis, og begyndende med St. Paul’s i London.
Michelángelos Pietà er et af mesterens berømteste værker (1500), hvor ikke mindst Marias blik mod den døde søn er gribende. Kapellet er afspærret med en glasvæg efter et attentat i 1972.
Gravmonument over dronning Christina af Sverige efter tegning af C. Fontana (18. årh.)
Mindesmærke i bronze (moderne) over pave Pius d. 12.
En af de fire piller, der bærer Kuplen, hvis halvkugleformede inderside man får et glimrende indtryk af fra dette sted. Dens indvendige højde er 62 meter, medens den udvendigt inkl. korset øverst når en højde af 132 meter. Diameteren er på 42 meter. På pillens inderside står en statue af Bernini, der forestiller Longinus. På begge sider af statuen fører en trappe ned til Krypten, kaldet ”Vatikanets grotter” i halvcirkelform med adskillige pavegrave, bl.a. Pius d. 12.s Johannes d.23.s og Paul d.6.s; også dronning Christina af Sverige ligger begravet hér. Undervejs til udgangen, som befinder sig til højre for skibet, ser man rester af den oprindelige basilika. Under denne krypt findes endnu en krypt, som egentlig er en katakomb fra hedensk tid; den kan kun besøges efter forud indhentet skriftlig tilladelse; det er i denne krypt, man mener at have identificeret Skt. Peters grav. På pillens venstre side mod hovedskibet står Arnolfo di Cambios berømte Bronzestatue af Skt. Peter (13. årh.), der holder nøglen i venstre hånd som tegn på pavemagten. Den fremstrakte højre fod kysses af pilgrimmene og er blevet det så mange gange, at storetåen er blevet helt blankslidt.
Baldakinen i bronze hvilende på snoede søjler står over højalteret, hvor kun paven kan holde messe. Det er et af Berninis mesterværker (17. årh.). Ensemblet er 29 meter højt og dominerer helt kirkens indre til skade for det frie udsyn. Højalteret er placeret over St. Peters formodede grav.
Nordvestpillen har på indersiden en statue af St. Helena, og på bagsiden ser man to billeder, der ligner malerier, men er mosaikker.
Pave Clemens d. 13.s gravmonument er udført af Canova. (18. årh.).
Apsis rummer en monumental Bispetrone, der er lavet af Bernini i 17. årh., men inddragelse af antikke elementer; den kaldes St. Peters sæde. Tronen er omgivet af fire statuer af kirkefædre, og over den svæver helligånds-duen i en gul alabastrude. På begge sider af apsis er der gravmonumenter, til venstre over Urban den 7. af Bernini (17. årh.) til højre over Paul d.2. af Della Porta (16. årh.).
Berninis overlæssede gravmonument (17. årh.) over pave Alexander d. 7.
Sydvestpillen har på indersiden en statue af St. Veronica.
Sydøstpillen med en statue af St. Andreas.