Kulturoplevelser med kabelsporvogn i Lissabon

Lissabon er en af Europas smukkeste hovedstæder og rejsedestinationer. Byen, som er Europas vestligste hovedstad, er bygget på syv høje ved en smuk, naturlig havn, hvor Tejo-floden løber ud i Atlanterhavet. Der bor næsten 3 millioner indbyggere i Lissabon, men når man spadserer rundt i byens snævre brolagte gader i de gamle kvarterer Alfama og Mouraria eller i de hyggelige kvarterer Chiado og Bairro Alto, føles det som om man besøger én eller flere forskellige maleriske landsbyer, som er vokset sammen på en meget charmerende måde.

Meget af Lissabons charme ligger i dens stærke forbindelser til Portugals gyldne fortid, som man ser spor efter på alle vegne, for eksempel i de små gader, som er belagt med sorte og hvide mosaikker. Der er også calçadas, de snævre brobelagte gader, som er fulde af cafeer i art nouveau stil, samt pragtfulde renoverede paladser og kirker, for ikke at nævne det mauriske slot, som dominerer byens gamle bydel. Det er blandingen af Lissabons kontrastfyldte historiske kvarterer (Bairros), arkitektur og kultur, som adskiller denne by fra alle andre storbyer i Europa.

En unik europæisk storby med særprægede offentlige transportmidler

Mange af Lissabons gader er så stejle og smalle, at der ikke kan køre biler. Derfor er man stadig afhængig af særprægede transportmidler, som byens karakteristiske kabelsporvogne og en imponerende elevator. De er en del af byens sjæl, og benyttes dagligt såvel af tusindvis lokale indbyggere, som af turister, der på en afslappet og fornøjelig måde rejser rundt i Lissabon. Man kan takke den portugisisk fødte ingeniør Raoul Mesnier du Ponsard for disse fantastiske oplevelser.

Raoul Mesnier du Ponsard blev født i Porto i 1849 og uddannede sig som maskiningeniør, først i universitetsbyen Coimbra, og senere i Frankrig. Han stod bag opførelsen af de mest udfordrende og smukkeste kabelsporvogne og elevatorer over hele Portugal. Disse byggeprojekter krævede en høj ingeniørekspertise, samt sans for at finde løsninger på komplicerede ingeniørmæssige udfordringer. Disse dengang revolutionære transportmidler blev modtaget med stor begejstring af Lissabons indbyggere, fordi de gjorde det nemmere, hurtigere og sjovere, at lade sig transportere rundt i hovedstaden.

I Lissabon formåede han at skabe fantastiske transportløsninger, som i dag er nationalmonumenter og som stadigt benyttes til glæde for tusindvis af børn og voksne fra hele verden. Få mennesker ved dog, at byens mange fortryllende ”rutschebane-oplevelser” skal tilskrives Raoul Mesnier du Ponsard.

Ponsards første og Lissabons ældste kabelsporvogn – Elevador do Lavra blev indviet i 1884, og forbinder Largo da Anunciada med Travessa do Forno do Torel. På kun 2 minutter kører man op eller ned af de stejle (22,9 %) 188 meter. Fra det nærliggende Jardim do Torel kan man nyde en af Lissabons smukkeste udsigter over Bairro Alto og byens centrum – Baixa Pombalina.

Ponsard havde travlt, og et år senere, i 1885 indviedes Elevador da Glória. Oprindeligt skulle tyngdekraften drive elevatoren hjulpet af vand og modvægte. Indtil 1914 blev den drevet af damp, og i dag anvendes elektricitet, ligesom de andre sporvogne i Lissabon. Den er stadig i dag Lissabons mest travle kabelsporvognsforbindelse. Den sporvogn som kører fra Baixas Praça dos Restauradores og 265 meter op ad den stejle bakke med en hældning på 20 % til den højtbeliggende bydel Bairro Alto, fører op til parken São Pedro de Alcântara, som er en enestående park, der har et fantastisk udsigtspunkt. Er man tørstig, kan det varmt anbefales at gå over vejen og ind på Portvins slottet – Solar do vinho do Porto – hvor man kan høre om samt smage på nogle af Portugals bedste portvine.

I 1892 gjorde Ponsard det igen og opførte den første og længste sporvognsforbindelse på en af Lissabons stejleste bakker. Elevador da Bica blev oprindeligt drevet af vand/damp og aftensbelysningen foregik med stearinlys. I lighed med sine ”søskende”, blev den fra 1914 ombygget så den kunne drives af elektricitet. Turen betragtes som en af Lissabons mest enestående transportoplevelser. Den kører fra Bairro Alto kvarterets Largo do Calhariz ned til Rua de São Paulo og havnekvarteret (Cais do Sodré). Denne tur har inspireret digtere, kunstnere samt filminstruktører som Wim Wenders (Lisbon Story) og det er til at forstå, når man langsomt triller ned eller op af bakken, mens man beriges af Lissabons vidunderlige indtryk, såsom facaderne med smukke smedejernsbalkoner og lamper, vasketøj, glade kvidrende parakitter i bur, samt en enestående, romantisk atmosfære.

Ingeniørens mesterværk

Den smukke Elevador de Santa Justa beliggende i Baixakvarteret betragtes som Ponsards mesterværk! Denne unikke turistattraktion blev indviet i 1902. Den er en imponerende klassisk lodret stålindrammet elevator, som kører fra Rua do Ouro og 30 meter op til Largo do Carmo. Metalkonstruktionen som minder om Eiffeltårnet, var som de fleste elevatorer på det tidspunkt dampdrevet. Men den blev ombygget så den kunne drives af elektricitet i 1907. Elevatorkabinerne er indvendigt belagt med træ. Der er plads til 29 personer, og på det øverste niveau ligger der en café, hvor der ofte er musikunderholdning. Den spektakulære neo-gotiske konstruktion skifter mønster på hver etage. En metaltrappe fører op til det øverste niveau, og selvom det kan være en svimlende oplevelse, får man en fantastisk udsigt over Lissabon, især over Castelo São Jorge, Praça do Rossio, Baixa og Tejofloden. Dengang den blev bygget, blev tårnets konstruktion anset for at være et underværk og i dag er det et nationalt monument. Elevatoren blev på mirakuløs vis ikke ødelagt ved Baixas storbrand, i 1988.

Oplev Lissabon på en kulturrejse

Lissabon er pakket med oplevelser og transporten rundt i byen er, som det fremgår, en oplevelse i sig selv. Tager du på en kulturrejse til Lissabon, skal du derfor ikke snyde dig selv for en tur i én af det smukke sporvogne eller elevatorerne, det hører sig ganske enkelt til, når man besøger Lissabon

Rua de Santa Justa. Åben dagligt mellem kl. 08.00-21.00 (vinter) og kl. 08.00-23.00 (sommer)