Faials historie

I det følgende vil vi forsøge at give dig en kort oversigt over Faials historie. Faials kultur afspejler den lange og rige historie. Alt dette opleves bedst på en kulturrejse til Faial.

De ældste kort i Faials historie

På de ældste kort kaldes Faial for Ventura øen. De første portugisiske søfolk kaldte den São Luiz. Ifølge legenden var Faials første beboer en eneboer, som søgte tilflugt her. Senere landede Josse van Huerter, en velhavende flamlænder, ledsaget af femten landsmænd, på øen, som allerede da var beboet af nybyggere fra Portugal. Han ledte efter tin- og sølvårer, som man mente fandtes på øen.

De første prøver viste, at dette var en fejltagelse, og ekspeditionen var derfor en fiasko. Men van Huerter havde set, hvor frugtbar øen var og gav ikke op. Gennem hertuginden af Burgunds mellemkomst, datter af kong Joao I af Portugal, fik han i 1468 overdraget retten til at bringe flere nybyggere til øen fra Flandern. Disse flamlændere bosatte sig i Flamengos sognet – et navn som vidner deres egen herkomst, og senere omkring Horta.

Blomstring, krige og jordskælv

Øen blomstrede på grund af landbrug og eksport af planten vajd, som bruges til plantefarvning. I 1583 sejlede en spansk flåde til Faial i forbindelse med besættelsen af Azorerne, som indledtes på øen Terceira. En gruppe bevæbnede mænd gik i land ved Pasteleiro og angreb forsvarerne, som blev forstærket med franske tropper. Spanierne overvandt dog modstanden og indtog øen. Herefter fulgte angreb fra engelske lejetropper, som forårsagede store ødelæggelser, og meget senere kom det ødelæggende jordskælv i 1672.

I det 19. århundrede tog Faial aktivt del i kampen mellem de liberale og tilhængerne af enevælde. Det endte dog med de førstnævntes sejr, og øen fik besøg af kong Pedro IV i 1832. Øen bidrog med en gruppe tapre krigere til frihedskampen og havde også et arsenal, som blev brugt til at udstyre den flåde, som landede i Mindelo i det nordlige Portugal.

Indtil ca. 1860, var Faials beliggenhed af stor betydning for fragtskibe, som sejlede med appelsiner, og for de amerikanske hvalfangerskibe, som lagde til her for at få forsyninger. I den første halvdel af det 20. århundrede var Faial et vigtigt center for undersøiske kabelforbindelser og for de tidlige flyvninger i luftfartens historie.

I dag er Faial en ø i stadig udvikling, med en økonomi som hovedsageligt er baseret på landbrug, kvægavl, mejeriprodukter, fiskeri og handel.

Dabney-familiens andel i Faials historie

John Dabney ankom til Horta i slutningen af 1808, idet han var udsendt hertil af den unge republik De forenende Stater som den første konsul på Azorerne. Han var en forudseende forretningsmand, som hurtigt fik bygget pakhuse, som tiltrak skibe til Horta, hvor de provianterede og fik deres skibe reparerede, om nødvendigt.

En særlig gruppe søfarende var hvalfangerne, som undertiden tilbragte op til en måned i havnen for at lade mandskabet hvile ud og for at losse hvalolie. John Dabney, og senere hans efterkommere, var også involverede i eksport af Pico vin (som dengang var ganske berømt) og appelsiner; sidstnævnte var en eksotisk frugt i USA, og tusindvis af kasser blev eksporteret dertil i specielt chartrede skibe.

Desværre blev vinstokkene og appelsintræerne ramt af plantesygdomme i anden halvdel af det 19. århundrede, hvilket resulterede i et brat fald i eksporten. Dabney familien forlod derfor Horta og Azorerne i 1892. Man kan stadig se spor af deres ophold Horta: flere smukke byhuse findes stadig samt enkelte pakhuse på den landtange som forbinder Monte Queimado og Monte Guia ved Porto Pim.

Long Tom skyder sig ind i Faials historie

I slaget mellem det amerikanske skib ’General Armstrong’ og en britisk flåde i Horta bugten i 1814, kom en kanon ved navn Long Tom til at spille en afgørende rolle.

Long Tom var støbt i Frankrig i 1786 og var den del af udrustningen på ’Hoche’, et skib som blev erobret af englænderne under Napoleonskrigene. Senere blev kanonen solgt til USA og anbragt på ’General Armstrong’. Dens ødelæggende skud anrettede skade på skibene i den britiske flåde, indtil det amerikanske skib sank.

Long Tom blev reddet op fra havets bund og efter mange års ’tjeneste’ på Santa Cruz borgen blev den givet tilbage til USA i 1892. Den står nu udstillet på Flådearsenalet i Washington.