Infrastruktur og turisme i Grækenland

Grækenlands geografi har gjort søfarten vigtig. En stor del af person- og godstrafikken foregår til vands. International færgefart går først og fremmest til Italien.
Grækenland har en af verdens største handelsflåder, men to tredjedele af skibene sejler under bekvemmelighedsflag, hvilket vil sige, at de af økonomiske grunde er registreret i andre lande, der tilbyder rederierne forskellige fordele. Den græske regering forsøger at lokke dem til Grækenland ved hjælp af bl.a. skattelettelser.

Vejnettet er relativt veludbygget. Næsten alle steder i landet kan nås med bus. Det bjergrige landskab gør dog, at jernbanenettet er ganske spinkelt, kun godt 2500 km.
Grækenland har ni internationale lufthavne – flere af dem er primært beregnet på at modtage turisttrafik. Også indenrigsflyvningen er veludbygget. I 2002 blev storlufthavnen Spata indviet øst for Athen. Det statslige luftfartsselskab Olympic Airways har længe haft store økonomiske problemer, og de er endnu ikke lykkedes at privatisere det.
Allerede i slutningen af 1800-tallet begyndte turisterne at strømme til Grækenland, blandt andet for at beundre de nyopdagede antikke ruiner. Kulturarven bidrager stadig til at gøre Grækenland til et af Europas vigtigste turistmål, men strandene og solen er om muligt endnu mere tiltrækkende. Turismen er en af Grækenlands vigtigste indtægtskilder, og i 2002 besøge næsten 15 mio. turister landet. De fleste kom fra Nordeuropa. i årene efter faldt turiststrømmen lidt som følge af terrorhandlingerne i USA i 2001 og Irakkrigen i 2003.
Grækenlands ambassade i Danmark har adressen:
Hammerensgade 4, 1267 København K

Den danske ambassade i Athen

Der er danske konsulater i flere græske byer samt på de vigtigste turistmål.

Der er lukket for kommentarer.